När jag var liten var jag ansiktslös

När jag var liten var jag ansiktslös. Jag kunde inte se mig själv i spegeln. På fotografier var mina drag otydliga, och jag kunde aldrig se in i mina ögon. Inte för att de var frånvarande, eller vad vet jag? 
Jag upptäckte en spegel för några år sedan, den hade stått i badrummet sedan tidernas begynnelse. Jag kollade in i den, såg mig själv och sedan dess har jag inte slutat. Jag kan stå där och stirra. Kollade in i mina ögon, tände och släckte lampan, såg mina pupiller vidgas, jag log bara för att se hur det såg ut. Jag började prata, insåg att jag knappt rörde munnen när jag pratade, blev osäker på om det skulle se ut så, så jag slutade prata. När jag väl var tvungen, så vred sig munnen onaturligt. Jag utvecklade ett språk, det enklaste jag kunde komma på, använde typ hela tiden. Typ, typ. Det sitter fortfarande i. Jag vet inte vad det kom ifrån. 
Jag är en magnet som drar åt sig uttryck, och när de har fäst sig vid mig, kan jag inte sluta använda dem. Uttryck jag hörde för 5-6 år sedan, är fortfarande där och jag säger dem med vana. Det är så jag fungerar. 
 
Ibland kan jag fortfarande känna mig ansiktslös, på ett jättebra sätt. Nu har det vänt, för nu känner jag mig mer mänsklig när jag inte har ett ansikte. Jag är bara en hjärna kopplad till en mun, och den använder jag när jag kan, så karismatiskt som det går, när jag inte är överbelastad.